yoga-026-1024x665

Iránytű újévi fogadalmaink megvalósulásához

Tapasztalatom szerint a változás, a változtatás igénye leggyakrabban az új esztendő eljövetelekor érint meg bennünket. Új év, tiszta lap, új lehetőségek – régi és új vágyak kelhetnek életre bennünk.
Sajnos számos újévi fogadalom hamar elhamvad, erőtlenné válik, ha a változás, változtatás igénye nem társul valódi, belső hittel, motivációval. Valahogy így járunk:

Hirtelen fellángolás után megszületik az ötlet. Elhatározásunk a megfogalmazódásból cselekvésbe fordul, nagy lendülettel elindulunk a tettek mezején, „hajrá, gyerünk, mindent bele”. A kezdeti időszakban kitartásunk még rövid ideig működik, majd szép lassan akaraterőnk alább hagy, egyre kevésbé tudatosan teszünk a vágyott ügyért, az önkontroll lassan megszűnik, feladjuk a terv megvalósulását. „No, nem baj, majd jövőre” vagy a „Már megint nem sikerült, nekem ez sosem fog menni” ismerős mondatok, beletörődés, szégyen, bűntudat, önhibáztatás következik.
Mielőtt fogadalmat teszel gondolkodj el azon, hogy tényleg, valóban el akarod-e elérni a kitűzött célt, illetve pontosan mit is szeretnél megvalósítani?

Legfontosabb szakasz a 0. szakasz: a prevenció, az előkészítés!

“Tényleg én akarok pl. leszokni a dohányzásról, fogyni, mozogni, egészségesen táplálkozni stb. vagy csak kívülről erőltetik, várják el; vagy csak meg akarok valakinek, valaminek felelni?” Ha tényleg változtatni, változni akarsz, akkor érdemes a következőket alaposan végiggondolnod:

Egyes szám első személyben (“én”), rövid, pozitív, állító mondatban fogalmazd meg célodat. Vizsgáld meg, hogy reális-e a célkitűzésed, és köss szerződést magaddal!
Őszintén válaszolj magadnak az alábbi kérdésekre, és adj időt a válaszokra (legjobb írásban, rögtön anaplódba feljegyezni gondoltaidat):
Pontosan mi a célom ezzel a vállalással, mit is szeretnék valójában? Miért van szükségem erre a fogadalomra? Mire szerződök magammal?
Megfelelő-e számomra a vágyott cél? Nem akarok-e egyszerre túl sokat magamtól? Reális ez a változás, változtatás az én koromban, a mostani élethelyzetemben, érzelmi és egészségi állapotomhoz, súlyomhoz, lehetőségeimhez stb. képest?
Ha osztályoznám 0-tól 10-ig egy skálán mennyire komoly az elhatározásom?
Mi lesz a változás legnagyobb haszna? Hogy fogom érezni magamat, amikor elértem a célt? Mi változik majd ezáltal?
Ki fog még velem együtt örülni a sikernek?

Ha úgy találod, hogy reális és megvalósítható az elképzelésed, akkor a megvalósuláshoz „már csak” a hited, a kitartásod, az akaraterőd és a „folyamatos visszacsatolás”, önellenőrzés szükséges.

Újévi vagy bármilyen fogadalmakat csakis magadért, saját elhatározásból tegyél, különben nem igazán fog megvalósulni.  A tudatalattid, a legbelső érzelmeid egyszerűen bojkottálják a változás folyamatát. Valami olyan dologért tedd, ami neked fontos, ami a te valódi nyereséged, a te hasznod. Ha pl. le akarsz fogyni, tedd azért, mert attól jobban érzed majd magad, jobban nézel ki, végre felveheted a megálmodott ruhát, könnyebben sportolsz stb.
Véleményem szerint mindenkinek megvan a saját „személyre szabott” receptje a változáshoz, nem létezik “egyetlen út”. Legyenek alternatíváid, számos lehetőség közül választhatsz, legyél laza és kreatív, tapasztald meg, neked éppen most mi az, ami működik, segít. Legyenek saját szabályaid, kereteid, amiben van sikerélményed és jól érzed magad. Lehet változtatni a tempón – találd meg a saját ritmusod: „Nem hajt a tatár …” Általában „a kevesebb több” alapszabály nagyon hasznos.
Feleslegesen ne hasonlítgasd magad másokhoz, nem tudhatod, hogy az ő életükben milyen belső okok (akár fájdalmak, betegségek) állnak a háttérben, ami az “irigyelt” változást hozta; mások inkább segítőként, vagy példaképként álljanak melletted.
Előfordul, hogy valami nem pont úgy sikerül, ahogy szeretnéd, javaslom, ne kritizáld, ne büntesd magad emiatt. Ehelyett inkább javítsd ki a hibákat, kicsivel több koncentrálás, türelem csodákat teremt. No és néhány elismerő, bátorító mondat magunktól magunknak mindig segít.
„Érzem, egyre jobban megy ez.”   – helyettesítsd be: futás, odafigyelés, tanulás stb.
„Napról napra egyre jobb és kitartóbb vagyok.”
„ Képes vagyok koncentrálni.” – és így tovább.
Számos tudományos kutatás bizonyította már, hogy a sikerélmény az, ami előre visz, a siker, a pozitív élmény az, ami további erőt, lendületet ad a változáshoz.

Mindig mindenkinek javaslom, hogy vezessen naplót, mert az írás erőt és nyomatékot ad tetteinknek. Szerezz be, gondosan válassz magadnak egy nagyon szép naplót, füzetet, amibe jó érzés írni, és  egészen a célod eléréséig vezesd. A napló a tervek, az önmagaddal megkötött szerződés rögzítésével indul, folyamatosan írd az elért eredményeket, a sikereket, az elakadásokat és a konkrét megoldásokat is. Ha rendszeresen vezeted a naplód, sokat segít, megerősít: biztosan meg tudod csinálni. Higgy magadban, bízz magadban!